9.9.09

BAB PEKIDA DAN 30

Tempohari saya sudah berjanji ,saya akan bercerita serba sikit secara rengkas dan mudah difahami oleh ahli-ahli pas masa kini bab pekida ini ,maka kali ini saya akan terangkan serba sedikit tentang perjalanan pekida ini.
Sebelah utara semenanjung masa silam banyak pondok-pondok ugama didirikan,maka para pendidik masa itu berfikir bagai mana agar islam itu bersatu dibawah satu jemaah agar yang baik,berilmu dan bertakwa boleh mendidik masarakat setempat dan yang jahat atau yang kedeber menjadi baik dibawah satu jamaah atau satu bumbung.Maka dalam musawarah antara guru-guru agama masa silam bersefakat bersatu dalam satu jamaah yang dinamakan jemaah 30,yang bermaksud berpegang teguh dengan agama Allah,amalmakrufhanimungkar ,quran 30 juzuk menjadi pegangan dan islam ditegakkan dimuka bumi ini.
Terlalu sukar untuk mengetahui pergerakkan ini kerana sudah di ikat janji dengan perjanjian quran 30 juzuk sebagai saksi.
Masa itu 100% adalah orang-orang Pas...Pas bergerak dengan jayanya..dibawah pimpinan tok guru pondok ini..masa itu 80% pemimpin pas adalah orang-orang ini..... sehingga sekarang pun ada yang di bawah jamaah ini.
Dibawah MB osman arof kalau tak silap saya perkara ini terbongkar lantaran seorang dua orang-orang 30 ini masuk ahli umno.
Disini bermulanya perpecahan..orang-orang umno masok jarum dengan mengatakan pertubuhan ini adalah pertubuhan haram ...(dengan rengkasnya) selepas itu maka ujudlah pertubuhan pekida yang telah diluluskan kerajaan dan penaungnya dipimpin oleh orang tertinggi kerajaan dahulu (umno).
Berlaku lagi perpecahan orang-orang umno isi borang pekida dan orang-orang Pas tetap dengan 30 perpecahan ini berlanjutan sehingga sekarang.....
Sekarang ini orang-orang pas dah tak ambil tau perkara ini lantaran perpecahan ,mereka lebih senang dengan satu bumbung yakni PAS (Parti Islam Semalaysia).
Sekarang sudah diambil alih oleh songkok tinggi yang orang terdahulunya pakai kopiah putih.
selanjutnya cari lah sendiri...saya tak nak cerita.....
Assalamualaikum..


Saya harap jemaah PAs Pekan Faham jangan singkir saya ....
Saya bekas jer...

4 ulasan:

wanmyzie berkata...

apa yg saudara katakan ada benarnya..keujudan pakida pada awal tahun 80an untuk menyatukan org melayu(ketegax)DIBAWAHsatu naungan...yang masa tu ada bnyak geng2 melayu ni(plgai nama)diutara tanah air..yg smua (30)..30 ni ujud dizman dr,burhanuddin helmi(pelopor,pas)lagi..bila dpt kat ayahda umno dipolitikkan itu yg jd bubur caca ni..pernubuhan matlamat baik.tp telah dimanipulasi oleh pemimpin umno untk kepentingan politik.....ok skt dah la noo...

wan berkata...

assalamualaikum..
kenapa perjuangan jemaah 30 tidak dibangkitkan kembali?
x kan kerana mulut org jahil yg bertopengkan agama kita terus pth semangat?
sy bermnat dgn perjalanan jemaah ni yg diceritakan abg angkat sy..

Tanpa Nama berkata...

salam. apa yg dinyatakn ada yg betol dan ada yg tak betol..harap anda selidik dgn lebih mendalam lg jika hendak menulis mengenai perkara ini..sekian

SEORANG PENOREH GETAH berkata...

saya pun tak tau apa akhirnya masaalah ini

RAKAN BLOGGER