21.6.09

IKLAS KE ?


Dalam satu bab
KUALA LUMPUR - Kerajaan telah meluluskan permohonan 338 bekas anggota komunis untuk pulang ke Malaysia sepanjang tempoh tawaran sekali sahaja di bawah perjanjian untuk menghentikan peperangan di antara kerajaan dan Parti Komunis Malaya (PKM) yang ditandatangani pada 2 Disember 1989.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, permohonan mereka diluluskan selepas menjalani proses yang dikehendaki serta mematuhi syarat-syarat ditetapkan dalam perjanjian.

“Sepanjang tempoh tawaran tersebut, seramai 431 bekas anggota komunis memohon untuk pulang. Daripada jumlah itu, 338 permohonan diluluskan dan 93 ditolak atas pelbagai sebab seperti gagal mematuhi syarat-syarat dalam perjanjian dan masalah daripada segi status kewarganegaraan.

Baru-baru ini orang Pahang tertanya-tanya dan kebingungan dengan tujuan sebenar lawatan Lee Kuan Yew ke Negeri Pahang. Apakah keistimewaan Pahang bagi Lee Kuan Yew?.

Adakah Pahang menyimpan nostalgia Lee Kuan Yew atau adakah sesuatu maksud tersirat disebalik lawatan tersebut yang sedang diperkirakan oleh tokoh politik ini?.

Kenapa Lee Kuan Yew melawat Malaysia ketika negara sedang berdepan dengan isu Chin Peng mahu pulang ke Malaysia dan isu Kerajaan Perpaduan?.

Adakah Lee Kuan Yew menjadi juru cakap Chin Peng untuk memujuk kerajaan Malaysia supaya membenarkan Chin Peng pulang atau Lee Kuan Yew bimbang dengan orang Melayu akan bersatu di bawah Kerajaan Perpaduan?.


Pada mulanya malas sangat hendak ambil bahagian dalam isu Kerajaan Perpaduan tetapi apabila akhbar perdana termasuk sinar memainkan isu ini bertali arus MG pun nak tumpang sekaki.

Bagi MG isu Kerajaan Perpaduan yang pada asalnya hanya lontaran idea oleh Presiden PAS sebelum berlakunya Muktamar Pusat kali ke 55. Semasa Muktamar hampir berlangsung maka PM DS Najib mengambil bahagian dalam akhbar mengutarakan isu Kerajaan Perpaduan ini, walaupun sebenarnya tidak menjadi isu di kalangan pimpinan dan ahli PAS.

Kali kedua isu ini di uar-uarkan oleh TPM TS Mahyudin dan yang ketiga ialah oleh PM DS Najib pada hari ini.

SIAPA YANG TAK IKLAS DALAM PERKARA INI

Tiada ulasan:

RAKAN BLOGGER