9.4.09




Copy dari





tuan perdana menteri, tuan tidak miliki anak kecil yang sedang membesar maka tuan tidak berasa otak anak kecil tuan `diliwat', tetapi tuan miliki cucu kecil yang akan membesar, akan remaja-dewasa maka hati-hatilah kerana cucu kecil tuan itu akan `diliwat' oleh sejarah.

ahli politik yang kalah, telah selamat kerana kalah tetapi ahli politik yang menang, tidak akan selamat sepanjang tahun. berhati-hatilah,ular berada di mana-mana menyusup melingkar dengan mata menyala!

ekoran fru menyerang dan menembak tear gas untuk menyurai ribuan peserta perarakan keranda 152, ada akhbar online berbahasa melayu, yang saham-sahamnya milik melayu, yang selama ini mendakwa mereka pejuang bangsa dan bahasa melayu, hari ini dengan bangsat dan celakanya menghina pembantah ppsmi apabila dengan tidak ada rasa kemaluan memanipulasi berita dan mendakwa: `kesemua penyokong bertempiaran lari menyelamatkan diri.....'celaka!nota: peserta tidak larikan diri tetapi mengelak amokan tear gas fru.tanya: di mana akhbar melayu ini sewaktu tear gas amok masjid negara?

sama ada dimansuhkan atau diteruskan pengajaran pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris (ppsmi), dua-duanya TIDAK BERGUNA kepada saya kerana, dua anak saya SUDAH dan AKAN menjadi mangsa - dan saya rakyat bebal dan menerima sahaja apa yang diwahyukan pemerintah! anak pertama saya: sejak tahun pertama hingga tahun enam dididik di sekolah kebangsaan. dia sudah hafal dan faham dengan formula, istilah dan simbol-simbol matematik dan sains yang `dibahasamalaysiakan’. tetapi semasa dia menduduki tingkatan satu, dia keliru apabila formula, istilah dan simbol-simbol dua mata pelajaran ini `dibahasainggeriskan’ semula. hasilnya, keputusan pmr yang diperolehnya baru-baru ini tidak menyenangkan dia, walaupun dia sudah mula menguasai segala benda alah tersebut dalam bahasa inggeris. sebentar tadi (catatan ini ditulis selepas keputusan pmr 2008) dia berkata, jika ditukar semula segala formula, segala istilah, segala simbol-simbol tersebut ke bahasa malaysia, dia akan terpaksa mengulang semula apa yang telah mengelirukannya. anak kedua saya: sejak tahun pertama sekolah rendah dia mendapat didikan matematik dan sains dalam bahasa inggeris sepenuhnya dan dia cemerlang dalam dua mata pelajaran ini. sekarang dia di sekolah menengah, dia yang hafal dengan formula, istilah dan simbol-simbol matematik dan sains dalam bahasa inggeris itu mengadu: kalau dikembalikan semula dua mata pelajaran ini ke dalam bahasa malaysia maka dia terpaksa belajar apa yang tidak pernah dipelajarinya.* sungguh bangsat dilihat orang apabila pejuang bahasa sibuk bikin repot polis, sibuk ugut saman kerajaan selepas tujuh tahun tembolok disumbat kenyang apa kejadahnya, selepas tempurung kepala anak-anak orang asli,anak-anak orang miskin papa kedana kat ceruk kampung diujikaji, tiba-tiba mereka melondehkan seluar menunjukkan telur!

jika selepas ini pembelajaran sains dan matematik kembali diajar dalam bahasa melayu, maka pukimak dia oranglah yang melaksanakan dasar pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris sebelum ini.pukimak sepukimak puki makdia!*1. gua puasa 2. apa lagi perkataan yang tidak senonoh lainyang paling afdal untuk gua bahasakan orang politik/pembuat dasar yang tidak `habeh-habeh' menyusahkan rakyat?

Tiada ulasan:

RAKAN BLOGGER